måndag 25 maj 2015

Söndagsdelen

Förr i tiden hade DN alltid en längre intervju med en kändis i söndagsdelen och så en ruta där kändisen beskrev "en typiskt vanlig söndag". Jag vet inte varför, men jag har alltid älskat den där rutan "vanlig söndag". Nu har jag börjat prenumerera på pappers-DN igen och vad hittar jag, i fredagens tidning visserligen, men ändå. Självaste Boeoes Kaelstigen som beskriver den kommande helgen! Och ingen dålig helg var det heller. Releasefest för sitt eget album, besök på olika restauranger med kinesisk mat, konstutställningar, inspelning i studion, m.m... Dock råkade Kaelstigen själv uppdatera sin Insta från Malmoe och någon resa till Skåne kunde jag inte läsa om i DN. Lita inte på DN alltså!

I alla fall så leder detta in oss på ett nytt tema:

"Min måndag!"  
(observera praktisering av mindlessness hela dagen, se kursiv stil och läs mer här: http://agneslarsson.blogspot.se/2015/05/mindlessness-guiden.html)

Vaknar kl 03 av baby som vill dia, påminns om att syrran övernattar i min säng. Vaknar igen kl 07, sätter på kaffet och snor ihop en smoothie för två. Babyn äter s.k. "grötkakor" som jag snott ihop dagen innan för att hon ska kunna äta själv istället för att bli matad som hon brukar bli, vilket i och för sig är mysigt men inte så effektivt. Jag trycker några mackor. Syrran lånar trimmern och snaggar nacken, jag försöker få babyn att sova men misslyckas och vi kastar oss ut alla 3 på desperat promenad innan babysimmet. Babyn måste sova, men mina stresshormoner har tydligen förgiftat hela vagnen. 

"Vadå måste sova? Bebisar tar sig den sömn dom behöver. Ta det piano morsan." Jag hör nog hur det rasslar till i kommentarsfältet... Håller lite med. Men tror att det blir roligare på babysimmet om hon inte är dödstrött. 

Det blir en powernap för lillan, sen glider vi in på babysimmet. Ja, syrran med, eftersom hon helt spontant hängde på med lånad bikini som jag rafsade fram ur en låda därhemma.

Så badar vi våra 30 min, svabbar av oss lite snabbt och drar till Medis för ett BK-mål. Tänker på vägen dit: visst, 90-talet är tillbaka, men vissa grejer kan vi väl bara skippa? Jag talar om en viss sorts underbyxa. Syrran drar till plugget, babyn somnar och jag glider in på Monki, tjackar två klädesplagg. Sedan inser jag att hela eftermiddagen hägrar utan planer, så jag slänger iväg ett mess i en chattgrupp. 

Möter upp "Clarence" på en öppen föris i närheten, matar babyn, är med på sångstund och lär oss lite nya truddelutter, hänger... De stänger. Vi drar till Nytorget och drar en cappo, snackar lite om lathet vs. duktighet. Önskar en medelväg. Drar till Skrapan och kollar efter en bok, men sen säger vi hej då och jag promenerar söderut och hinner precis med min specialbuss vilket får mig att strunta i att glida in och köpa silvernagellack! Win-win-win - mindlessness de luxe! 

Hemma har klockan hunnit bli fem. Jag hänger snabbt upp de dyngsura babysimsgrejerna från förmiddagen, tinar lite barnmat som jag snott ihop och kokar ett paket nudlar till mig själv. 

Babyn är trött, jag är trött. Vi ligger på golvet. Är uttråkade. Jag far upp med benen i luften, typ "skulderstående" för er som kan yoga, viftar lite med benen. Som jag aldrig hört henne förut börjar babyn att skratta alldeles självmant, ett riktigt "haha", "hehe". Känner mig fjantig men glad och fortsätter såklart att tramsa hit och dit för att få höra denna melodi igen. Sen blir hon helt slut och somnar snabbt.

Det var min måndag det. Men blev ju inte som i DN söndag direkt där de beskriver hur en helt vanlig söndag skulle kunna se ut eller kommer att se ut. Det här blev ju mer som en dagbok i presens. Dåligt. Jag ska skriva en riktig "typisk söndag" någon gång. Kanske "drömsöndag"? En kompis till "DN Drömbostad"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar