onsdag 6 maj 2015

Shopping och en promenad

För första gången på länge promenerade jag idag nästan hela Drottninggatan fram, näsan åt söder. Jag har haft en konstig idé om att jag längtat efter detta stråk, men insåg ungefär vid Hurtigs konditori att det förstås bara varit just en konstig idé. Utanför Åhléns City när jag sicksackat mig fram med vagnen genom folkmassorna, där stod en Michael Jackson-imitatör. Bergsprängarens säregna läte dånade mellan husen mitt i kommersen och stressen och trängseln. I'm bad, I'm bad. Att gå in i en affär och kika lite var det inte tal om, jag ville bara bort från denna gata, upp på Söders höjder, men allra helst till Årsta. Inte ens Lagerhaus gick jag in på!

I Gamla stan blev det knappast bättre, men det kunde man ju räkna ut. Kullerstenar dessutom med sovande baby.

Så kom vi äntligen upp på Söder bland trendsäkra typer och små nätta boutiqer. Men tror ni det var här självaste shoppingsuget slog in? In på Granit och kika lite? Kanske ett par roliga leggings från Monki? Nej, vagnen gick ända till Åhléns Skanstull innan jag hittade en ursäkt för att slinka in och kiiiiika lite bara.

Oooooh, tror ni inte jag ville ha följande:
Kläder med vattenmelonsmönster på till babyn, tigermönstrade byxor till babyn, allt annat mönstrat på hela avdelningen till babyn, kökshanddukar med kurbitsmönster, en skrivbok, pastellfärgade nagellack, cognacsfärgad skinnväska. En bra stund stod jag och smekte varorna innan jag med bestämdhet lade tillbaka dem, men alldeles för länge fastnade jag visst vid de cognacsfärgade skinnväskorna eftersom jag upptäckte flera olika modeller och storlekar. Men jag tog så förnuftet till fånga och rafsade tillbaka dem på ställningen, för att målmedvetet fösa ut vagnen med mig själv i släptåg - mot utgången. Och somliga straffar gud med samma - för DÄR gick min direktbuss från Å till porten, adjöss och good bye!

Budskapet lyder:
När du letar efter någonting du tror att du behöver, så behöver du i själva verket bara en buss raka vägen hem.

För HÄR finns det prylar kan jag lova! Mer om det en annan gång.



2 kommentarer:

Charlotte sa...

Älskar Åhléns orimligt mycket.

Anonym sa...

Ja, man kan glädjas åt allt man inte köpte!
Faster Anonym

Skicka en kommentar